Πέμπτη 3 Ιουλίου 2025

 ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Ἀριθμός 26
ΚΥΡΙΑΚΗ Δ΄ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ)
6 Ἰουλίου 2025
«εἴ τῖς ἡμάρτηκεν ἐνώπιόν μου, ἐξαλείψω αὐτόν
ἐκ τῆς βίβλου μου» (Ἐξόδ. 32,33
)

Στήν Παλαιά Διαθήκη, ἀγαπητοί ἀδελφοί, «εἶπε ὁ Κύριος στόν Μωϋσῆ: Ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος ἔχει ἁμαρτήσει ἐνώπιόν μου, αὐτόν θά ἐξαλείψω ἀπό τό βιβλίο μου». Ὁ Μωϋσῆς λέγει στούς Ἰσραηλῖτες: «ἔχετε θάρρος! Ἦλθε ὁ Θεός κοντά σας...καί νά μήν ἁμαρτάνετε πλέον» (Ἔξ. 20,20). Ὁ Προφήτης Ἰερεμίας θά πεῖ: «Γνωρίζομε Κύριε καί συναισθανόμεθα τά ἁμαρτήματά μας» (14,20). Οἱ «Παροιμίες» τοῦ σοφοῦ Σολομῶντος θά ποῦν: «οἱ καρποί τῶν ἀσεβῶν εἶναι οἱ ψυχοτόνοι ἁμαρτίες» (10,16). «Ἄς μή ζηλεύει ἡ καρδιά σου τούς ἁμαρτωλούς καί τίς πορεῖες τῆς ζωῆς τους» (23,17). Ὁ σοφός Σειράχ σημειώνει: «Κάθε πηγή ἁμαρτίας εἶναι ὁ ἐγωϊσμός» (10,13). «Δόντια λέοντος εἶναι ἡ ἁμαρτία, φονεύοντα τούς ἀνθρώπους» (21,2). «Ὁ Κύριος εἶναι οἰκτίρμων καί ἐλεήμων, συγχωρεῖ τίς ἁμαρτίες καί σώζει» (2,11). Ὁ Προφήτης Δανιήλ ἀναφωνεῖ: «Φρόντισε νά ἐξαλείψεις τίς ἁμαρτίες σου μέ ἐλεημοσύνες» (4,24). Ὁ θεσπέσιος Δαβίδ μέλπει τόν Κύριο ψάλλοντας: «Μέσα στά βάθη τῆς καρδιᾶς μου ἔκρυψα τά λόγιά Σου, γιά νά μήν ἁμαρτήσω ἀπέναντί Σου» (Ψαλμ. 118,11). «Πλῦνε μέ καί ξανάπλυνέ με ἀπό τόν ρύπο τῆς ἁμαρτίας μου» (Ψαλμ. 50,2). Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν ἀποστολική περικοπή πού ἀκούσαμε σήμερα γράφει: «Τώρα, ὅμως, πού ἐλευθερωθήκατε ἀπό τήν ἁμαρτία, ὑπερδουλώσατε τόν ἑαυτό σας εἰς τόν Θεόν, ἔχετε βέβαιον κέρδος τήν πρόοδον εἰς τήν ἀγιότητα» (Ρωμ. 6,22). Ἐλευθερωτής τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων εἶναι ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός, ὁ ὁποῖος μέ τό Σταυρό καί τήν Ἀνάστασή Του ἐξαγόρασε τήν ἀνθρωπότητα ἀπό τήν ἐξουσία τοῦ διαβόλου, τοῦ ἐφευρέτη τῆς ἁμαρτίας. Ἄν δεχθεῖ ὁ ἄνθρωπος νά ἀγαπήσει τόν Θεό μέ τή τήρηση τῶν Ἐντολῶν Του, τότε σβήνεται καί ἐξαλείφεται ἡ ἁμαρτία του διά τοῦ μυστηρίου τῆς μετανοίας. Ἡ ἁμαρτία εἰσῆλθε στόν ἄνθρωπο μέ τήν παρακοή τοῦ Ἀδάμ (Ρωμ. 5,12). Κάθε ἁμαρτία πού διαπράττεται ἐλεύθερα ἀπό τόν ἄνθρωπο κατακυριεύει τό λογικό, τό συναίσθημα καί τίς ἐπιθυμίες. Ὅταν τά μάτια
θωπεύουν τήν πονηρία, ὅταν τά αὐτιά ἀκούουν χυδαιότητες, ὅταν ἡ γλῶσσα ἐκτοξεύει δηλητηριώδη βέλη, ὅταν τά χέρια ἁπλώνονται στά ἔργα τῆς ἀτιμίας, ὅταν τά πόδια βαδίζουν στούς δρόμους τῆς διαφθορᾶς, ὅταν μέ ἕνα λόγο τά μέλη μας γίνονται «δοῦλα τῇ ἀκαθαρσίᾳ καί τῇ ἀνομίᾳ» τότε βασιλεύει μέσα στή σάρκα μας ἡ ἁμαρτία. Ἔχει ἀπόλαυση ἡ ἁμαρτία, ἀλλά πρόσκαιρη. Κολακεύει στήν ἀρχή τόν ἄνθρωπο καί ὕστερα τόν ἐξευτελίζει. Τοῦ χαρίζει ἡδονή πού σέ λίγο χρόνο μετατρέπεται σέ ὀδύνη. Εἶναι ἀρρώστια μεγάλη καί τυραννική· «Οὐδέν οὕτω βαρύ καί δυσβάστακτον, ὡς ἁμαρτίας φύσις» λέγει ὁ ἱερός Χρυσόστομος. «Οὐκ ἔστιν εἰρήνη ἐν τοῖς ὀστέοις μου ἀπό προσώπου τῶν ἁμαρτιῶν μου» (Ψαλμ. 37,4) μέ δάκρυα ἔγραψε ὁ Δαβίδ. Τό ἐσωτερικό μαρτύριο τοῦ ἁμαρτωλοῦ εἶναι κάτι τό φρικτό. «Θλῖψις καί στενοχωρία ἐπί πᾶσαν ψυχήν ἀνθρώπου τοῦ κατεργαζομένου τό κακόν» τονίζει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (Ρωμ. 2,9). Ἡ ἀπελευθέρωσή μας ἀπό τά δεσμά της δέν εἶναι εὔκολη ὑπόθεση. Μόνο μιά λύση ὑπάρχει: ἡ ἐνσωμάτωσή μας στό Μυστικό Σῶμα τοῦ Κυρίου μας, τήν Ἐκκλησία Του. Μέ τή χάρη τῆς ἀφέσεως ἐλευθερώνεται ἡ ψυχή ἀπό τή δύναμη τῆς ἁμαρτίας. Μόνος ἐλευθερωτής τῆς ψυχῆς μας εἶναι ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὁ ὁποῖος ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά σώσει τούς ἁμαρτωλούς (Μάρκ. 2,17). Ἔγινε δοῦλος ὅλων μας γιά νά μᾶς ἐλευθερώσει. Ὁ Ἰησοῦς «αἵρει τήν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ἰω. 2,9) διά τοῦ Βαπτίσματος κάι τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁ Θεός θριαμβεύει πάνω στήν ἁμαρτία. Ἡ βαθιά πληγή τῆς ἁμαρτίας θεραπεύεται μέ τή λυτρωτική οἰκονομία τοῦ Θεοῦ.
Ὁ ἱερός Χρυσόστομος σημειώνει: Ἡ ἁμαρτία κάνει ἔτσι αὐτόν πού θέλει νά ἁλώσει, ὥστε πρίν τόν κατακτήσει, τόν κρατάει σάν μεθυσμένο ἀπό ἡδονή. Ὅταν, ὅμως, τόν γεμίσει καί τόν κατακτήσει ἡ ἁμαρτία, τότε ἡ ἡδονή φεύγει, σβήνει, καί ὁ ἴδιος μένει ἀπογυμνωμένος. Τότε ἔρχεται ἡ συνείδηση ὡς κατήγορος, σάν νά ἔχει ἀναλάβει χρέη δημίου καί τόν κατατρώγει ἔτσι πού εἶναι βουτηγμένος στήν ἁμαρτία, ἀπαιτώντας νά τοῦ ἐπιβάλλει τή βαρύτερη ποινή.
Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος λέγει: Ἡ ἁμαρτία ἐξαχριώνει τό θεῖο κάλλος πού ἔχει ἡ εἰκόνα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος καί τήν καθιστᾶ δύσμορφη καί ἄθλια. Ἡ ἁμαρτία ἀπομακρύνει τόν ἄγγελο, τόν φύλακα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος, καί παραδίδει τή ψυχή καί τό σῶμα στή καταδυναστεία τοῦ διαβόλου.
Ὁ Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς θά πεῖ: Ὅπως μέσα εἰς τήν ἁμαρτίαν εὑρίσκεται ὁ θάνατος, ἔτσι καί στήν ἁγιότητα ἡ ἀθανασία. Μόνον διά τῆς πίστεως εἰς τόν Ἀναστάντα Χριστόν ὁ ἄνθρωπος εὑρίσκει τόν ἀληθινόν,
τόν αἰώνιον ἑαυτόν του: «ἀπολωλός ἦν, καί εὑρέθη», «διότι νεκρός ἦν καί ἀνέζησε» (Λουκ. 15,24).
Ὁ Ἅγιος Παΐσιος συμπληρώνει: Σήμερα ἡ ἁμαρτία ἔχει γίνει μόδα. Ἄν οἱ ἄνθρωποι πού ζοῦν στήν ἁμαρτία τουλάχιστον τό ἀναγνώριζαν, θά τούς ἐλεοῦσε ὁ Θεός. Ἀλλά ἐγκωμιάζουν τήν ἁμαρτία. Αὐτό εἶναι ἡ μεγαλύτερη βλασφημία κατά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τήν ἁμαρτία νά τήν θεωροῦν πρόοδο.
Ὁ Ἅγιος Ἄνθιμος ἀνακεφαλαιώνει: Ὁ λουτήρας εἶναι ἡ ἐξομολόγησις. Εἶσαι μολυσμένος ἀπό τήν κορυφήν μέχρι τούς ὄνυχας καί ἔτρεξες εἰς τόν λουτῆρα; ἐλαμπρύνθης. Ἔκαμες ὅ,τι σοῦ εἶπεν ὁ πνευματικός ἐσώθης. Ἔβαλεν ὁ πνευματικός τήν δεξιάν του ἐπάνω εἰς τήν κεφαλήν σου καί σοῦ εἶπεν «ἔσο συγκεχωρημένος», ἀμέσως ὑπεγράφη καί εἰς τούς οὐρανούς. Νά τρέχωμεν μέ μετάνοια, μέ συντριβή, μέ ταπείνωση. Ἐπέσαμεν; Πάλι νά τρέξωμεν. Πάλι καί πάλι. Ἕως τέλους τῆς ζωῆς μας.
Χριστιανοί μου,
ἡ ἀπελευθέρωσή μας ἀπό τή δουλεία τῆς ἁμαρτίας ἀποτελεῖ τήν καρδιά τοῦ μυστηρίου τῆς ἐν Χριστῷ σωτηρίας. Ὄντως προηγουμένως δοῦλος τῆς ἁμαρτίας, τώρα γινόμαστε δοῦλοι Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὅμως αὐτή ἡ «δουλεία», πού ἀβίαστα καί ἐλεύθερα οἱ χριστιανοί ἀποδεχόμαστε, ἀποτελεῖ τήν πηγή τῆς ἀληθινῆς ἐλευθερίας. Καί ἡ ὀνομασία δοῦλος Ἰησοῦ Χριστοῦ εἶναι γιά μᾶς ὁ πιό ἐπίζηλος τίτλος, ἡ εὐγενέστερη διάκριση.
Ἀδελφοί μου,
ἐλεύθερος εἶναι ὅποιος ὑποτάσσεται στό Θεό καί ὄχι ὅποιος «ἀπελευθερώνεται» ἀπό τό Θεό. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέγει ὅτι «ὅπου ὑπάρχει τό Πνεῦμα Κυρίου, ἐκεῖ ὑπάρχει καί ἐλευθερία» (Β΄Κορ. 3,17). Καί ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης «Ἐάν, λοιπόν, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ σᾶς ἐλευθερώσει, ὄντως θά εἶσθε πραγματικά ἐλεύθεροι» (Ἰω. 8,36). Μακριά ἀπό τόν Θεό ὑπάρχει ὑποδούλωση στά πάθη. Ἐλεύθεροι εἴμαστε ὅσο ἀγωνιζόμαστε κατά τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ὑποταγή στό Χριστό φέρνει τόν ἁγιασμό καί τήν αἰώνια ζωή. Ὁ χριστιανός ποιητής ἱκετεύει τόν Θεό λέγοντας: “Πατέρα! ἡ ἁμαρτία νά μέ κυλήσει ζητάει μέσ’ τῆς ἀπώλειας τό βυθό. Ἡ ἄπειρη στοργή Σου ἄς μή μ’ ἀφήσει στά τάρταρα τοῦ ἀβύσσου νά χαθῶ.” ΑΜΗΝ!    Πηγή: Ιερά Μητρόπολη Χίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου