Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025

 ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Ἀριθμός 28
20 Ἰουλίου 2025
ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΛΙΟΥ
«Ἠλία...μακάριοι οἱ ἰδόντες σε καί
οἱ ἐν ἀγαπήσει κεκοσμημένοι» (Σοφ. Σειράχ 48,11).

 

Μέ αὐτά τά λόγια, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ἐξυμνεῖ ὁ σοφός Σειράχ τόν σήμερα ἑορταζόμενο Ἅγιο Προφήτη μας: «Ὦ Ἠλία, πόσο δοξάσθηκες, μέ τά θαυματουργικά σου ἔργα! Σύ μέ τό λόγο τοῦ Ὑψίστου ἀνέστησες νεκρόν. Σύ καθῄρεσες καί ὁδήγησες βασιλεῖς στή καταστροφή. Σύ ἄκουσες ἀπό τό Θεό στό ὄρος Σινᾶ συγκλονιστικές ἀποκαλύψεις καί στό ὄρος Χωρήβ δίκαιες ἀποφάσεις τοῦ Θεοῦ. Σύ ἀνελήφθης μέ πύρινο ἅρμα. Σύ ἔχεις προορισθεῖ ἀπό τό Θεό νά ἐλέγξεις τούς ἀσεβεῖς στούς ἐσχάτους καιρούς. Μακάριοι εἶναι ἐκεῖνοι πού σέ εἶδαν, οἱ στολισμένοι μέ τίς ἀρετές καί ἐμεῖς ἀσφαλῶς καί βεβαίως θά ζήσουμε τότε, ὅταν στή Δευτέρα Παρουσία ἐμφανισθείς» (4-11).(Κεφ. ). Ὁ Προφήτης Ἠλίας γεννήθηκε στή Θίσβη τῆς Ἀραβίας πρίν ἀπό 2850 χρόνια γι’αὐτό καί λέγεται καί Θεσβίτης. Στά Βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης Γ΄καί Δ΄Βασιλειῶν περιέχεται ἡ ἐπί γῆς ζωή καί δράση του. Στή στιγμή τῆς γέννησής του ὁ πατέρας του εἶδε ἄνδρας λευκοφορεμένους νά τόν σπαργανώνουν μέ φωτιά καί ὀνομάζοντάς τον Ἠλία, πού σημαίνει, ὁ Κύριος εἶναι ὁ Θεός μου, τοῦ ἔδωσαν νά καταπιεῖ μιά φλόγα, σύμβολο τοῦ Θείου του ζήλου, πού ἔμελλε νά κατατρώει ὅλη τή ζωή του. Προικισμένος μέ θαυματουργική δύναμη ἀγωνίσθηκε γιά τήν ἐξύψωση τῆς λατρείας τοῦ Θεοῦ, καταπολέμησε μέ πάθος τήν εἰδωλολατρεία καί προσπάθησε μέ τό λόγο του καί τά ἔργα του νά ἐξυγιάνει τόν ἠθικό βίο τοῦ λαοῦ. Μαζί μέ τόν θεόπτη Μωϋσή θά δεῖ τόν Θεό στό ὄρος Σινᾶ (Γ΄Βασ. 19,8-18). Στήν ἔνδοξη Μεταμόρφωση τοῦ Κυρίου στό ὅρος Θαβώρ παρίστανται καί οἱ δύο Προφῆτες (Ματθ. 17,3, Μάρκ. 9,4, Λουκ. 9,30).
Ὁ Προφήτης Ἠλίας εἶναι τύπος τοῦ Χριστοῦ. Ὅπως ὁ Χριστός νήστεψε στήν ἔρημο, ἔτσι καί τό γνώρισμα αὐτό τῆς νηστείας διακρίνει τόν Προφήτη. Ὅπως ὁ Χριστός νίκησε τό θάνατο καί ἀνελήφθη στόν
Οὐρανό, ἔτσι καί ὁ πυρίπνους Προφήτης ἀνελήφθη «ἐν ἅρμᾳ πυρός ὡς εἰς τόν Οὐρανόν» (Δ΄ Βασ. 2,11).
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος συγκρίνει τήν ἀνάληψη τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἄνοδο τοῦ Προφήτη λέγοντας: Ὁ Προφήτης ἄφησε τή μηλωτή του στόν Ἐλισαῖο καί ὁ Χριστός ἔστειλε τό Ἅγιο Πνεῦμα στούς Μαθητές Του. Ὁ δέ Ἅγιος Κοσμᾶς Ἐπίσκοπος Μαϊουμᾶ ὀνομάζει τόν Προφήτη Ἠλία «ζηλωτή καί πυρίπνου» καί παρομοιάζει τήν πύρινη ἅμαξα, μέ τήν ὁποία ἀνέβηκε στόν οὐρανό, μέ τό σύμβολο τῶν γλωσσῶν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τονίζοντας τή διαφορά, ὅτι ὁ Ἠλίας καθόταν πάνω σέ πύρινη ἅμαξα, ἐνῶ οἱ πύρινες γλῶσσες κάθισαν στούς Ἀποστόλους σάν ἐπάνω σέ ἅμαξα.
«Πυρίπνους» στά λόγια καί στά ἔργα του ὁ Προφήτης μας. Ἦταν τέτοια ἡ προσωπικότητά του πού δέν ὑπολόγιζε τό ἀξίωμα τῶν παρανομούντων, οὔτε φοβόταν τίς ἀπειλές τους. Ἐμφανίζεται ἀπρόσκλητος στόν βασιλιά Ἀχαάβ, ὁ ὁποῖος μαζί μέ τήν εἰδωλολάτρισσα σύζυγό του Ἰεζάβελ ἐπανέφεραν τίς εἰδωλολατρικές θυσίες, ἐλέγχοντάς τον. Ἀνυποχώρητος καί ζηλωτής γεμᾶτος φλόγα πρός τόν Θεό προτρέπει μέ τά πύρινα λόγια του τόν λαό νά ἐπανέλθει στήν λατρεία τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ἐγκαταλείποντας τή λατρεία τῶν εἰδώλων καί τῶν ψεύτικων θεῶν τοῦ Βάαλ καί τῆς Ἀστάρτης. Μέ τή προσευχή του στό Θεό, ὁ Προφήτης μας, κλείνουν οἱ οὐρανοί καί δέν βρέχει γιά τρεισήμισι χρόνια. Πεῖνα καί δυστυχία στόν λαό, ὁ ὁποῖος ἀθετεῖ τίς ἐντολές τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ. Ἦταν τόσο αὐστηρός μέ τούς ἁμαρτάνοντες, παρατηρεῖ ὁ ἱ. Χρυσόστομος, ὥστε προσευχήθηκε νά μή βρέξει. Ὁ Θεός προστατεύει τόν προφήτη Του λέγοντάς του: «Πήγαινε καί κρύψου στόν χείμαρρο Χωρράθ καί ἐγώ θά στέλνω τά κοράκια μου νά σέ διατρέφουν. Μιά χήρα μέ τό τελευταῖο δράμι ἀλεύρου καί ἐλαίου θά τοῦ φτιάξει πίτα. Ὁ Προφήτης ἀπό εὐγνωμοσύνη θά ἐπιτελέσει τό θαῦμά του καί θά πολλαπλασιαστεῖ τό ἀλεύρι καί τό λάδι. Ἀρρωσταίνει ὁ γιός αὐτῆς τῆς χήρας καί πεθαίνει, καί ὁ Προφήτης Ἠλίας τόν ἐπαναφέρει στή ζωή (Γ΄Βασ.17). Στόν τρίτο χρόνο τῆς φοβερῆς ξηρασίας ὁ Θεός προστάζει καί πάλι τόν Προφήτη νά πάει στόν βασιλιά Ἀχαάβ καί θά στείλει τή βροχή Του. Στό Καρμήλιο ὄρος παρών ὁ Προφήτης μας στό θυσιαστήριό του καί οἱ ἱερεῖς τῶν εἰδώλων, οἱ ὁποῖοι ἱκετεύουν τόν Θεό τους νά στείλει φωτιά ἀπό τόν οὐρανό στό δικό τους θυσιαστήριο. «Βάαλ, ἄκουσέ μας». Οὔτε φωνή, οὔτε ἀκρόασις. Ὁ Ἠλίας παρακαλεῖ τόν ἀληθινό Θεό λέγοντας «Ἀπάντησέ
μου, Κύριε· ὅτι ἐσύ εἶσαι ὁ Κύριος ὁ Θεός καί ὅτι ἐσύ θά ξαναφέρεις τήν καρδιά τοῦ λαοῦ σου κοντά Σου». Καί ἔπεσε φωτιά ἀπό τόν οὐρανό ἐπάνω στή θυσία. Καί ὅλος ὁ λαός ἀναφώνησε «Ἀλήθεια, εἶναι ὁ Κύριος ὁ Θεός, αὐτός ὁ Θεός» (Γ΄ Βασ. 18).
Στήν Καινή Διαθήκη τό ὄνομα τοῦ Προφήτη Ἠλία ἀναφέρεται ἀπό τόν Κύριο «ὡς τύπος Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ» (Ματθ. 11,13 καί 17,12) πού ἦρθε «ἐν πνεύματι καί δυνάμει Ἠλιού», ὅπως προεῖπε ὁ Γαβριήλ στόν Ζαχαρία (Λουκ. 1,17). Στόν ἱερό Προφήτη μας ἐκπληρώθηκε καί ἡ προφητεία τοῦ Προφήτη Μαλαχία, ὁ ὁποῖος ἔζησε πολλά χρόνια ἀργότερα «Ἰδού ἐγώ ἀποστέλλω ὑμῖν Ἠλίαν τόν θεσβίτην, πρίν ἐλθεῖν τήν ἡμέραν Κυρίου τήν μεγάλην καί ἐπιφανῆ» (4,4).
Πυρίπνους ὁ ἔνδοξος Προφήτης μας, δέν βίωσε βιολογικό θάνατο, μέ ἅμαξα πού τήν ἔσερναν ἵπποι, γεμάτη φωτιά ἀνελήφθη στόν Οὐρανό (Δ΄Βασιλ. 2,11). Μέ τή πυρφόρο ἄνοδό του προτύπωσε τήν Ἀνάληψη τοῦ Κυρίου μας. Ὅπως ὁ Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής ὑπῆρξεν ὁ Πρόδρομος τῆς πρώτης ἐν σαρκί παρουσίας τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ἔτσι καί ὁ Ἠλίας θά εἶναι ὁ πρόδρομος τῆς Δευτέρας Παρουσίας Του στή συντέλεια τῶν αἰώνων. Θά ἐπανέλθει στή γῆ! Καί, ὅπως ἔλεγξε τόν Ἀχαάβ καί ἐπέφερε ἀνομβρία γιά τριάμισι χρόνια, τό ἴδιο θά ἐλέγξει καί τό θηρίο, τόν ἀντίχριστο (Ἀποκ. Ἰω. 11, 3-8).
Χριστιανοί μου,
ἀπό τά ὡς ἄνω λεχθέντα, βγάλαμε καί ἐμεῖς τά συμπεράσματά μας. Μᾶς τά ἀναφέρει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ἄς τά γράψουμε μέ χρυσᾶ γράμματα στίς καρδιές μας, σέ αὐτές τίς πονηρές ἐποχές πού ζοῦμε: «Δέν μπορεῖτε χωρίς ἐνοχή νά πίνετε συγχρόνως τό ποτήριο τοῦ Κυρίου, πού δίνεται στή Θεία Εὐχαριστία, καί τό ποτήριο τῶν σπονδῶν, πού προσφέρονται στά εἴδωλα. Δέν μπορεῖτε νά λαμβάνετε μέρος στή Τράπεζα τοῦ Κυρίου καί στήν τράπεζα τῶν δαιμονίων (Α΄Κορ. 10,21).
Προφῆτα Ἠλία μεγαλώνυμε, ὁ τῷ φθέγματί σου στήσας τά ὑδατόῤῥητα νέφη καί καταξιῶσαι ἰδεῖν ἐν Θαβώρ τῷ ὄρει Θεοῦ τό πρόσωπον, πρέσβευε αὐτῷ παραβλέψαι τάς ἐμάς ἁμαρτίας καί ἐν ἡμέρᾳ τῆς δίκης θεᾶσθαι ἀκαταγνώστῳ ψυχῇ, αὐτοῦ τό πρόσωπον (Τροπάριον κανόνος τοῦ Ἁγίου). ΑΜΗΝ!

Πηγή: Ιερά Μητρόπολη Χίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου